Za 300 dinara u Beogradu taksi pređe manje od tri kilometra, dok za istu sumu u Užicu može da obiđe - tri kruga oko grada. Razliku u cenama taksisti pravdaju većim troškovima u prestonici. Ističu, međutim, da je čak i cena u glavnom gradu ispod ekonomske, dok je u provinciji, nerealna.Novi propisi koje će uskoro predložiti Ministarstvo infrastrukture taksistima će doneti dugo priželjkivanu jedinstvenu cenu, a građanima, po svoj prilici, poskupljenje taksi prevoza i novi udar na budžet. U većini gradova start košta između 19 i 75 dinara, a kilometar vožnje košta između 30 i 40 dinara.
Za 300 dinara u Beogradu taksi pređe manje od tri kilometra, dok za istu sumu u Užicu može da obiđe - tri kruga oko grada.
Razliku u cenama taksisti pravdaju većim troškovima u prestonici. Ističu, međutim, da je čak i cena u glavnom gradu ispod ekonomske, dok je u provinciji, kažu - nerealna.
Novi propisi koje će uskoro predložiti Ministarstvo infrastrukture taksistima će doneti dugo priželjkivanu jedinstvenu cenu, a građanima, po svoj prilici, poskupljenje taksi prevoza i novi udar na budžet.
U većini gradova start košta između 19 i 75 dinara, a kilometar vožnje košta između 30 i 40 dinara. Ponegde je jeftinije koristiti taksi nego gradski prevoz. U Beogradu samo za start treba izdvojiti 140 dinara, dok kilometar vožnje u prvoj tarifi košta 55, a u drugoj 70 dinara. Kako objašnjavaju u Sindikatu taksista i autoprevoznika “Nezavisnost”, ekonomski isplativa cena bila bi oko 83 dinara za pređeni kilometar.
- Na cenu taksi usluga utiču troškovi nabavke goriva, amortizacije, obaveze prema državi i zarada koja pripada vozaču - kaže Branko Vitorović, iz “Nezavisnosti”.
- Problem je što u ovoj oblasti vlada haos zbog čega je nemoguće izboriti se za realnu cenu na tržištu. U Srbiji ima 16.000 taksista, od čega samo u Beogradu oko 8.500. Sa tolikom konkurencijom važno je samo doći do što većeg broja vožnji zbog čega dolazi do obaranja cene. U glavnom gradu takmičimo se s nerealnim popustima, a u ostatku Srbije cene su ispod svake granice. To nikome ne ide u korist jer građani onda dobijaju lošu uslugu, a vozači su primorani da izbegavaju obaveze prema državi.
O visini cene u većini gradova dogovaraju se predstavnici taksi udruženja na zajedničkim sastancima. U Beogradu je u ovo uključena i gradska uprava, koja određuje maksimalnu cenu. Ovakvu praksu kritikovali su mnogi jer smatraju da je reč o ugrožavanju konkurencije. U nekoliko navrata reagovala je i Komisija za zaštitu konkurencije. Izmenama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, koje priprema Ministarstvo za infrastrukturu u dogovoru sa taksistima, ovo će biti legalizovano.
Lokalna zajednica imaće obavezu da u dogovoru sa predstavnicima taksi asocijacija odredi najmanju cenu koje će morati da se pridržavaju svi taksisti na njihovoj teritoriji.
U Komisiji kažu da država ima pravo da u određenim slučajevima propisuje cenu umesto da se ona formira na tržištu.
- Trebalo bi da se svaki takav propis pre nego što bude usvojen dostavi nama na razmatranje, ali u praksi to gotovo nikada nije slučaj - kaže Dijana Marković-Bajalović, predsednik saveta Komisije.
- U ovom slučaju trebalo bi videti zbog kojih razloga država određuje jedinstvenu cenu.
Izmenama zakona biće ukinut i popularni popust na poziv koji već godinama postoji u Beogradu.
Novi sad
Aktivno je između 3.000 i 5.000 taksista, legalnih i “divljih”.
Prevoznici sami određuju cenu na sastancima svih 17 udruženja. Od dogovora uglavnom ne odstupaju, pa “start” košta od 25 do 35 dinara, a cena po kilometru od 35 do 47 dinara. Minimalna gradska vožnja je od 80 do 100 dinara.
Subotica
Radi 30 udruženja, pa “divljih” prevoznika gotovo da nema. Cena starta je različita - kreće se od 19 do 35 dinara. Kod pojedinih prevoznika taksimetar na početku miruje dva i po kilometra “ukopan” na 80 dinara, što je i minimalna cena vožnje.
Užice
“Start” i prvi kilometar koštaju samo 49 dinara, a svaki sledeći mušterije plaćaju 51 dinar. To znači da prevoz s jednog na drugi kraj grada košta od 100 do 200 dinara - račun je niži od onog u javnom autobuskom prevozu.
Kragujevac
Radi 630 legalnih taksi vozila. Problem je linijski taksi, koji nije legalan. Taj prevoz, međutim, koristi veliki broj Kragujevčana, jer voze po ceni autobuske karte. Cenovnici se, inače, formiraju slobodno. Start je uglavnom 40 dinara, pređeni kilometar 30, a sat čekanja 300 dinara.
Kruševac
NajveĆi broj taksi udruženja i taksista start naplaćuje 30, a kilometar vožnje od 40 do 43 dinara. Samo dva udruženja nisu prihvatila dogovor sa kolegama i start naplaćuju 25 dinara. Minimalna cena vožnje je 70 dinara, ali ima taksi prevoznika koji minimum naplaćuju 100 dinara.
Novi Pazar
“Start” košta od 30 do 50 dinara, a svaki kilometar se, zavisno od firme, plaća od 40 do 50 dinara. Postoji minimalna cena vožnje koju koriste linijski taksisti (za 50 dinara voze i po pet-šest kilometara), među njima je puno nelegalnih.
Niš
Postoji petnaestak registrovanih firmi koje se bave taksi prevozom, a ulicama krstari oko 600 vozila, od kojih je 350 zvanično registrovanih i sa legalnim oznakama. “Start” košta 75 dinara, dok je cena kilometra 35 dinara u dnevnoj i 41 dinar noću. Minimalna cena vožnje ne postoji, a “divlji” voze - na pogodbu.
Vranje
Minimalna cena vožnje samo 50 dinara. Udruženje taksista ne postoji, pa šest taksi firmi i njihove samostalne kolege, kojih je oko 250, sami određuju cenu. “Start” košta do 40 dinara, a kilometar između 35 i 65. Noćna tarifa je pet dinara skuplja.